Żylaki odbytu

Żylaki odbytu zwane czasami hemoroidami lub guzkami krwawniczymi są jednym z najczęstszych schorzeń proktologicznych występujących zarówno wśród kobiet jak i mężczyzn w każdym wieku.

Są zbudowane z tkanki łącznej i naczyń. Prawidłowo znajdują się na prawej  tylno – bocznej i przednio – bocznej  oraz lewej bocznej ścianie kanału odbytu. W warunkach fizjologicznych nie dają objawów. Wzrost ciśnienia w czasie defekacji spowodowany przewlekłymi zaparciami oraz wzmożony wysiłek fizyczny, a także ciąża są przyczyną nabrzmienia naczyń w słupach odbytu powodując ich obrzmienie i powiększenie, a tym samym przyczyniają się do powstania żylaków odbytu.

Podział żylaków odbytu:

wewnętrzne, które znajdują się powyżej linii zębatej w kanale odbytu

Io – żylaki , nie wypadają, ale mogą dawać objawy krwawienia

IIo – żylaki znajdują się w kanale odbytu, wpadają przez odbyt, ale samoistnie się cofają, mogą dawać objawy krwawienia

III0 – żylaki wypadają na zewnątrz kanału odbytu, mogą dawać objawy krwawienia, samoistnie nie cofają się i muszą być odprowadzane ręcznie

IVo – żylaki wypadają na zewnątrz kanału odbytu, mogą dawać objawy krwawienia, samoistnie nie cofają się i nie dają się odprowadzać ręcznie

zewnętrzne, które znajdują się poniżej brzegu odbytu i pokryte są rogowaciejącym nabłonkiem

Objawy:

krwawienie, świąd, wypadanie, ból, zakrzepica

Leczenie:

– zachowawcze polegające na stosowaniu czopków, maści, tabletek i diety bogatej w błonnik, unikanie wysiłku fizycznego

– skleroterapia

– zakładanie gumek (metoda Barrona)

– laserowe usuwanie

– heamorrhoidectomia – czyli zabieg operacyjny

Wspólnym celem powyższych metod jest zmniejszenie dopływu krwi do guzka hemoroidalnego, częściowa obliteracja naczyń splotu hemoroidalnego oraz wytworzenie blizny łącznotkankowej.  Powoduje to ustąpienie dolegliwości i poprawę stanu miejscowego.

Przed zastosowaniem leczenia wykonuje się badanie per rectum oraz rektoskopię (po wcześniejszym przygotowaniu). Na podstawie zebranego wywiadu i przeprowadzonego badania stosuje się jedną z powyższych metod leczenia.